RPH Terang & Gelap DST Tahun 2
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN.
Mata pelajaran : Dunia Sains dan Teknologi
Kelas : 2 Amanah
Tarikh : 23 Mac 2016
Masa : 8.30 pagi – 9.30 pagi (60 minit)
Bilangan murid : 40 orang
Bidang pelajaran : Terang dan Gelap
Objektif pembelajaran :
1. Menganalisis keadaan terang dan gelap
2. Mengaplikasikan pengetahuan tentang bayang-bayang.
Hasil pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
1. Menerangkan bagaimana bayang-bayang terhasil melalui aktiviti.
2. Mencipta permainan bayang-bayang.
Kaedah pengajaran: Pengajaran dan pembelajaran
konstruktivisme secara kooperatif.
Kemahiran saintifik
1. Memerhati
2. Membuat inferens
3. Meramal
Kemahiran berfikir
secara kreatif dan kritis (KBKK)
1. Mencirikan
2. Membanding dan Membeza
Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
Minat dan bersifat ingin tahu terhadap alam sekeliling.
2. Bekerjasama dalam kumpulan.
3. Mensyukuri nikmat yang dikurniakan oleh Tuhan.
Senarai konsep.
1. Bayang-bayang terbentuk apabila cahaya terkena objek legap.
2. Bentuk bayang-bayang adalah sama dengan objek.
3. Warna bayang-bayang berwarna hitam.
Bahan bantu mengajar dan belajar.
1. Projektor LCD
2. Video
3. Kertas eva foam
4. Tong bercahaya
5. Lidi sate
6. Pensel
7. Gunting
8. Selofan tape
9. Buku kerja
10. Kamus bergambar
Langkah berjaga-jaga
:
Murid diingatkan supaya menggunakan peralatan gunting dan lidi sate dengan
berhati-hati supaya tidak terluka.
Pengetahuan sedia ada
murid:
1. Murid telah mengetahui bahawa objek yang mengeluarkan cahaya dikenali
sebagai sumber cahaya.
2. Murid telah boleh membezakan keadaan terang dan keadaan gelap.
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN.
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti PdP
|
Nota
|
Set induksi
(5 Minit)
|
Video tarian bayang-bayang
|
1.
Murid menonton
video yang ditayangkan oleh guru.
2.
Guru menyoal murid
tentang tayangan video yang ditonton.
3.
Murid memberitahu
video adalah tentang tarian bayang-bayang.
|
Video
Slaid Persembahan Bayang-bayang
Kaedah penyoalan terbuka
|
Pencetusan idea
(5 Minit)
|
Bayang-bayang terbentuk apabila cahaya
terkena objek legap.
|
1.
Guru bertanya
tentang sumber-sumber cahaya yang diketahui oleh murid.
2.
Murid menyenaraikan
sumber-sumber cahaya yang diketahui.
3.
Dengan menggunakan
lampu LCD, guru meletakkan buku di antara lampu dan skrin.
4.
Murid menyatakan
bayang-bayang terbentuk pada skrin.
5.
Aktiviti di ulang
dengan menggantikan buku dengan pen.
|
Strategi: Penyoalan secara
terbuka.
SPS: Memerhati.
|
Penstrukturan semula idea
(28 Minit)
|
Bayang-bayang terbentuk apabila cahaya
terkena objek legap.
Bentuk
bayang-bayang adalah sama seperti objek.
Warna
bayang-bayang adalah hitam
Boneka
dihasilkan daripada kertas yang legap.
|
1.
Beberapa orang
murid mengulang aktiviti yang ditunjukkan oleh guru dengan pensel, pemadam,
kotak pensel lidi sate dan botol air.
2. Seorang murid membuat aktiviti yang sama dengan menggunakan objek
lutsinar (plastik).
3. Guru menerangkan bayang-bayang tidak akan terhasil jika objek adalah
lutsinar.
4.
Penerapan nilai
tentang kepentingan bayang-bayang dalam kehidupan dengan menghubung kaitkan
kepesatan pembangunan terhadap alam sekitar.
5.
Ketua kumpulan diminta memilih kad jenis boneka (haiwan,
tumbuhan, pakaian, kenderaan, buah-buahan, sayur-sayuran, sumber cahaya,
alatulis, objek di dalam kelas, objek di luar kelas) daripada guru.
6.
Murid menghasilkan
boneka dengan menggunakan kertas eva foam yang diberikan oleh guru mengikut
kumpulan masing-masing.
7.
Murid melukis
ramalan bayang-bayang boneka masing-masing.
|
Strategi : pembelajaran
kooperatif
Nilai murni : Bekerjasama dalam
kumpulan.
SPS: Memerhati, Membuat
inferens,
Meramal
Penerapan nilai tentang
kepentingan menjaga alam sekitar dengan mengaitkan cuaca panas melanda
negara.
|
Persembahan
(17 Minit)
|
Penilaian
|
1.
Guru menunjukkan
cara untuk menggunakan tong bercahaya.
2.
Setiap kumpulan
tampil bergilir-gilir untuk bermain dengan bayang-bayang dan menilai sama ada
bayang-bayang yang terhasil adalah sama dengan ramalan mereka.
3.
Kumpulan lain
meneka bayang-bayang apakah yang terhasil.
4.
Guru membuat
penilaian berdasarkan aktiviti murid.
|
Strategi: Perbincangan.
SPS: Membuat inferens
Guru membuat penilaian secara
pemerhatian dengan menanda pada senarai semak.
(Lampiran 1)
|
Penutup
(5 Minit)
|
Konsep bayang-bayang:
Bayang-bayang terhasil apabila
cahaya terkena objek legap dan lutcahaya.
Bentuk bayang-bayang adalah
sama dengan objek.
|
Soal jawab tentang PdP yang dijalankan.
Murid menjawab soalan secara lisan.
|
Kaedah penyoalan terbuka:
a.
Bagaimanakah
bayang-bayang terbentuk?
b.
Apakah ciri-ciri
bayang-bayang yang terbentuk?
c.
Adakah murid-murid
berasa seronok bermain permainan bayang-bayang.
|