RPH Mata - Model Inkuiri Am

6:27 AM 0 Comments A+ a-

Salam..

Semalam video yang saya share adalah berpandukan rph ini.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh             :           8 Mei 2016                                                         
Hari                 :           Isnin
Masa              :           9.50 – 10.50 pagi                                             
Kelas             :            1 Amanah        
Bil Pelajar      :           38 orang  
Subjek            :           Dunia Sains dan Teknologi                                                                  
Tema              :           Sains Fizikal
Tajuk              :           Mata untuk Melihat
Subtajuk        :           Warna


Standard Kandungan       : 5.1 Mengaplikasikan pengetahuan tentang pelbagai warna.
Standard Pembelajaran  : 5.1.2 Mengenal pasti warna iaitu hitam, putih, biru, merah, hijau, kuning, ungu dan jingga.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran murid dapat :
     1.    Domain Kognitif
a.      Mengenal pasti lapan jenis warna iaitu hitam, putih, biru, merah, hijau, kuning, ungu dan jingga.
b.      Menyatakan warna yang terhasil apabila warna-warna berlainan jenis digabungkan dengan menjalankan penyiasatan.
     2.    Domain Afektif
a.    Murid menunjuk minat terhadap aktiviti mengenal pasti warna dan menggabungkan warna-warna semasa menjalankan penyiasatan.
     3.    Domain Psikomotor
a.    Mengenal pasti jenis-jenis warna.
b.    Menyatakan terdapat warna yang terhasil daripada gabungan warna-warna yang lain.



BBB          :    Kertas warna, gam, slaid power point, komputer riba, lembaran kerja, bekas plastik, projektor LCD, warna-warna air, air, straw

Pengisian Kurikulum :
i.       Ilmu          : Pendidikan Seni, Bahasa Malaysia dan Metematik
ii.      Nilai          :    Bekerjasama, berani mencuba, mensyukuri nikmat yang dikurniakan tuhan dan jujur dan tepat dalam merekod dan mengesahkan data.  
iii.       Elemen  Merentas  Kurikulum

Kreatif & Inovatif - penulisan, lisan dan lakaran
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Kemahiran:               KPS      -   Memerhatikan, meramal, mengeksperimen
                                    KBKK  -    Kritis (mencirikan,membanding beza) 
KMS     - Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan sains dengan betul.
Penggabung jalinan:   Bahasa Malaysia dan Pendidikan Seni

Model                        :    Model Inkuiri Am

Pengetahuan   Sedia   Ada:      
1.    Murid mengetahui kepentingan mata sebagai deria penglihatan.

Langkah berjaga-jaga:

1.    Murid-murid diingatkan agar berhati-hati agar warna-warna air tidak tumpah atau terkena baju semasa menjalankan ekperimen.






https://drive.google.com/open?id=0B8apbfMjqxricVpjOE1BLU01akk