RPH Mata - Model Inkuiri Am
Salam..Semalam video yang saya share adalah berpandukan rph ini.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 8 Mei 2016
Hari : Isnin
Masa : 9.50
– 10.50 pagi
Kelas : 1 Amanah
Bil Pelajar : 38 orang
Subjek : Dunia Sains dan Teknologi
Tema : Sains Fizikal
Tajuk : Mata untuk Melihat
Subtajuk : Warna
Standard
Kandungan : 5.1
Mengaplikasikan pengetahuan tentang pelbagai warna.
Standard Pembelajaran : 5.1.2
Mengenal pasti warna iaitu hitam, putih, biru, merah, hijau, kuning, ungu dan jingga.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir
pembelajaran murid dapat :
1. Domain Kognitif
a. Mengenal pasti lapan jenis warna iaitu hitam, putih, biru, merah,
hijau, kuning, ungu dan jingga.
b. Menyatakan warna yang terhasil apabila warna-warna berlainan jenis
digabungkan dengan menjalankan penyiasatan.
2. Domain Afektif
a. Murid menunjuk minat terhadap aktiviti mengenal pasti warna
dan menggabungkan warna-warna semasa menjalankan penyiasatan.
3. Domain Psikomotor
a. Mengenal pasti jenis-jenis warna.
b. Menyatakan terdapat warna yang terhasil daripada gabungan
warna-warna yang lain.
BBB : Kertas
warna, gam, slaid power point, komputer riba, lembaran kerja, bekas plastik, projektor
LCD, warna-warna air, air, straw
Pengisian Kurikulum :
i. Ilmu : Pendidikan Seni, Bahasa Malaysia dan
Metematik
ii. Nilai : Bekerjasama,
berani mencuba, mensyukuri nikmat yang dikurniakan tuhan dan jujur dan tepat
dalam merekod dan mengesahkan data.
iii. Elemen Merentas Kurikulum
Kreatif & Inovatif - penulisan,
lisan dan lakaran
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Kemahiran: KPS - Memerhatikan,
meramal, mengeksperimen
KBKK - Kritis
(mencirikan,membanding beza)
KMS - Menggunakan dan
mengendalikan peralatan dan bahan sains dengan betul.
Penggabung jalinan: Bahasa
Malaysia dan Pendidikan Seni
Model : Model
Inkuiri Am
Pengetahuan Sedia Ada:
1. Murid mengetahui kepentingan mata sebagai deria
penglihatan.
Langkah berjaga-jaga:
1. Murid-murid diingatkan agar berhati-hati agar warna-warna air
tidak tumpah atau terkena baju semasa menjalankan ekperimen.